Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o pripadnosti javnih prihoda u Federaciji BiH upućen je u 90-dnevnu javnu raspravu. Ovo je veliki korak ka pravednijoj raspodjeli javnih prihoda, jer gotovo 15 godina traje borba većine kantona, posebno onih sa razvijenom industrijom koji negoduju što važeći zakon iz 2006. godine uopće ne uvažava ekonomske kriterije, nego se prihodi dijele po demografskim parametrima. Pored toga, najveći razlog nezadovoljstva je što Kanton Sarajevo u raspodjeli ima koeficijent 2 i samim tim dobija dvostruko više prihoda, na uštrb ostalih kantona u FBiH. Prvobitno je ovaj zakon bio upućen po skraćenoj proceduri, ali je za to glasalo samo 40 zastupnika Parlamenta FBiH te je Zakon vraćen u nacrt, koji dalje ide u javnu raspravu. O predloženom Zakonu vodila se žučna rasprava, a najglasniji je bio bivši premijer Zeničko-dobojskog kantona, federalni zastupnik Miralem Galijašević.
NR: U raspravi ste rekli da je odnos FBiH prema zahtjevima nezadovoljnih kantona “ignorantski” i da ćete na ovim izmjenama insistirati do kraja mandata. Zbog čega ste nezadovoljni?
GALIJAŠEVIĆ: Ovo je najdalja tačka do koje smo došli nakon godina “čiste ignorancije” mojih zahtjeva za promjenu modela raspodjele javnih prihoda. Kada bih dobio odgovor bio sam vrlo rezigniran, ljut, nemoćan kao predsjednik KO SDA ZDK i premijer u gotovo tri mandata. Uvijek su nalazili načina kako se izvući i ne izmijeniti Zakon. E, ovaj put se neće izvući. Ja jesam glasao da ne idemo u skraćeni postupak jer smatram da smo sada ozbiljno ušli u izmjene zakona i zadovoljan sam što se mogu vratiti u Zenicu i Zeničko-dobojski kanton, koji je najveći izvoznik sa milijardu i 800 miliona KM izvoza, te reći da će ovaj saziv Parlamenta FBiH promijeniti taj nepravedni zakon.
„Strateški zakon“ od 26 članova
NR: Koji je to model koji predviđaju usvojene izmjene Zakona o pripadnosti javnih prihoda koje su upućene u javnu raspravu?
GALIJAŠEVIĆ: Prije nego pojasnim model, dužan sam reći da se i trenutnim modelom raspodjele nanosi nepravda velikim industrijskim kantonima, jer neki kantoni manipulišu demografskim podacima. Po dosadašnjoj raspodjeli ZE-DO kantonu pripada 13,6 posto prihoda. Taj model se mora promijeniti i tu više nema rasprave. Trenutni Zakon ima 26 članova, iako se radi o jednom o najvažnijih strateških zakona svake države. U Njemačkoj i Švicarskoj raspodjela prihoda je ustavna kategorija, a kod nas je riješena kroz 26 članova.
Demografski kriteriji
Kada je 2006. donesen Zakon nigdje nije zapisano zašto neko ima ponder 2, neko 1,8 a neko 1. Rekli su nam da će 2011. godina biti godina kada će se zakon početi ispravljati, jednako kao što se i danas govori. Imamo klasično ignorisanje. Trenutni model je dominantno fokusiran na demografski kriterij i nema uopće principa fiskalnog federalizma i fer raspodjele, a da ne govorim o prenošenju nadležnosti ili pomoći manjim sredinama i zajednicama. Tada su rekli da Sarajevo mora imati ponder 2 i takav je usvojen, ali se to mora promijeniti, jer je nepravedan za ostale kantone.
Svima jednak koeficijent
Usvojenim izmjenama je predloženo je da svi kantoni ubuduće imaju koeficijent 1, a da Kantonu Sarajevo bude 1,5 s tim da se svake godine umanjuje za 0,1 dok ne dođe do koeficijenta 1,0, kao i ostali kantoni. Po trenutnom Zakonu, Kanton Sarajevo ima koeficijent 2,0, a neki kantoni 1,5 odnosno 1,8. Ovo je za posljedicu ima neravnomjernu i nepravednu raspodjelu prihoda od PDV-a između kantona posljednih 15 godina, čime su neki kantoni, a posebno Kanton Sarajevo, dobili ogromna sredstva na uštrb ostalih kantona. I pored nekoliko mojih pokušaja u Parlamentu da se ovaj zakon izmijeni i ispravi nepravda, Vlada FBIH nije prihvatala moju inicijativu. Napokon smo uspjeli nametnuti izmjenu Zakona na posljednjoj sjednici.