Tehnička škola Zenica ove godine obilježava 75 godina postojanja i uspješnog rada. U toku svog postojanja, više puta mijenjala je naziv, a 1998. godine, nakon što je usvojen novi zakon o srednjim školama, donesena je Odluka o osnivanju Tehničke škole u Zenici. S novim nazivom Škole uspješno nastavljaju tradiciju tehničkog obrazovanja, osposobljavajući učenike za rad u privredi i nastavak školovanja na fakultetima. Učenici koji stiču znanja u Tehničkoj školi Zenica izrastaju u vrijedne radnike koji ostavljaju značajan trag u društvu.
Učenici se obrazuju u šest struka
U ovoj školskoj godini, Školu pohađa 577 učenika koji su raspoređeni u odjeljenja različitih struka, a prilika za sticanje praktičnih znanja, pored sticanja teorijskog znanja, posebna je odlika ove odgojno-obrazovne ustanove. „U školskoj 2023/2024. godini na početku godine upisan je 581 učenik, ipak na kraju prvog polugodišta četiri učenika su napustila Školu zbog preseljenja u drugi grad ili državu tako da trenutno Školu pohađa 577 učenika“, kaže Mirsada Pelo, pedagogica Škole.
U Tehničkoj školi Zenica učenici se obrazuju u šest struka: Elektrotehnička stuka (elektrotehničar energetike, elektrotehničar elektronike, elektrotehničar računarske tehnike i automatike); Mašinska struka (mašinski tehničar za kompjutersko upravljanje mašinama, mašinski tehničar); Saobraćajna struka (tehničar drumskog saobraćaja); Građevinska struka (arhitektonski tehničari); Geodetska struka (geodetski tehničar-geometar) te Metalurška struka (metalurški tehničar). Važno je istaći da su ova stručna zanimanja i zvanja, kako na domaćem tako i na tržištima van Bosne i Hercegovine, veoma tražena. „Elektrotehničku struku trenutno pohađa 231 učenik, mašinsku 86, saobraćajnu 96, građevinsku 89, geodetsku 39 dok metaluršku pohađa 36 učenika“, ističe Pelo.
Tehnička škola Zenica će 20. aprila, u periodu od 9 do 12 sati, za sve zainteresovane učenike i njihove roditelje održati Dan otvorenih vrata. „Kroz druženje sa učenicima i nastavnim osobljem Škole, svi posjetioci će imati priliku da saznaju više informacija o Tehničkoj školi, zanimanjima koje mogu steći nakon završetka srednjoškolskog obrazovanja te na praktičnim primjerima vidjeti šta učenici elektrotehničke, mašinske, saobraćajne, građevinske, geodetske i metalurške struke uče i rade u okviru svojih zanimanja“, poručila je Pelo.
Učenici kreativnost i teorijsko znanje primjenjuju u praksi
Iako Tehnička škola Zenica važi za školu koja obrazuje učenike za pretežno „muška“ zanimanja, iz godine u godinu, sve je veći broj djevojaka koje se odlučuju upisati ovu školu. Zahvaljujući profesorima koji svoj posao rade s ljubavlju i sa željom da na najbolji način prenesu svoje znanje, učenici ove škole kroz praktičan rad imaju priliku iskazati svoju kreativnost te teorijsko znanje primijeniti u praksi.
Svake druge godine upisuje se smjer metalurški tehničar, a učenici se izborom ovog zanimanja osposobljavaju za, između ostalog, poslove dobijanja i prerade metala i legura te se upoznaju sa radom mašina i uređaja koji se koriste u metalurgiji. „Metalurški tehničar je četverogodišnji smjer i obrazujemo učenike za rad u privredi ali i pružamo adekvatno znanje za nastavak fakultetskog školovanja. Moram istaći da je zanimanje veoma traženo te veliki broj privrednih subjekata zapošljava učenike koji su završili ovaj smjer kako u ArcelorMittalu tako i u svim sferama koje su vezane za metalsku industriju. Zbog posljedica korona virusa posjeta privrednim subjektima je smanjena ali se praksa redovno obavlja u prostorijama Škole, s tim da posjećujemo Univerzitet u Zenici“, kaže prof. Senija Imamović, dipl.ing. metalurgije.
Interesovanje za geodetskog tehničara/geometra je veliko, što dokazuje činjenica da se na ovaj smjer, pored učenika sa područja Zenice i Zeničko-dobojskog kantona, upisuju i učenici iz Srednjobosanskog kantona kako bi nakon završenog srednjoškolskog obrazovanja radili na tom području. „Geodezija po svojoj definiciji je nauka koja se bavi mjerenjima na površini i ispod zemlje, u satelitskim mjerenjima radi prikupljanja podataka za izradu geodetskih planova i karata. Primjenjuje se u javnoj upravi i katastrima, arhitekturi, građevinarstvu,… Škola, uzimajući u obzir potražnju za ovim kadrom te kako bi učenici lakše došli do zaposlenja, svake druge godine upisuje učenike za ovaj smjer. Obzirom da ovaj smjer ima samo u Tuzli, Sarajevu i Zenici, dolaze nam i učenici iz Srednjobosanskog kantona kako bi se obrazovali i stekli zanimanje geodetski tehničar-geometar“, kaže prof. Ibrahim Šenderović, dipl.ing. geodezije, istakavši da je praktična nastava osnovni temelj ove struke te da se izvodi tokom sve četiri godine školovanja.
U mašinskoj struci, u Tehničkoj školi Zenica se obrazuju učenici za zanimanje mašinski tehničar za kompjutersko upravljanje mašinama i mašinski tehničar. „Ovo su izuzetno traženi smjerovi i učenici se upisuju svake godine. Imaju priliku da, tokom svog obrazovanja, prvo uz pomoć profesora, a kasnije i samostalno, rade na profesionalnim mašinama ali i da simuliraju proizvodni proces onako kako se radi u privrednim pogonima, kako kod nas tako i u drugim zemljama. Pored redovne nastave, nastojimo da, u okviru jednodnevnog izleta, posjetimo određene firme kako bi se učenici imali priliku upoznati sa radom u prizvodnim pogodnima“, kaže prof. mr.sc. Damir Hodžić, dipl. ing. mašinstva, dodajući da na mašinskoj sekciji učenici mogu primijeniti sve ono što su u teoriji naučili: od crtanja preko zavarivanja do montaže i izrade dijelova na CNC mašinama, originalno prema crtežu. „To je jedinstvena prilika da simuliraju tehnološki proces kao što se radi u fabrikama. Sve ono što nauče na teorijskim predmetima to mogu primijeniti na sekciji“, kaže Hodžić.
Tehnička škola Zenica će 20. aprila, u periodu od 9 do 12 sati, održati Dan otvorenih vrata, a svi zainteresovani učenici ali i njihovi roditelji će imati priliku da saznaju više informacija o Tehničkoj školi i zanimanjima koje mogu steći.
Izborom stručnog zvanja tehničar drumskog saobraćaja, odnosno izborom saobraćajne struke, učenici se, između ostalog, osposobljavaju za organizaciju prevoza putnika i robe, regulisanje i bezbjednost u drumskom saobraćaju, savladavanje savremenih zahtjeva transporta, principa i zakonitosti regulisanja drumskog saobraćaja. „Tehničar drumskog saobraćaja se, prvenstveno, bavi regulisanjem i bezbjednosti u saobraćaju. Velika je lepeza zanimanja gdje učenici koji završe ovaj smjer mogu raditi: od saobraćajnih firmi preko MUP-a do poslova iz oblasti logistike i saobraćaja. Moram istaći da imamo polodonosnu saradnju sa brojnim prevozničkim firmama, nedavno smo posjetili JP „Parking Servis“ Zenica, a u planu je i saradnja sa MUP-om ZDK“, kaže prof. Sead Tahirović, dipl.ing. saobraćaja, istakavši da su učenici, po prvi put, organizovali Svjetski dan sjećanja na žrtve saobraćajnih nezgoda ali i da su uputili zahtjev Gradu Zenica povodom Svjetskog dana mobilnosti.
Da Tehničku školu Zenica upisuje sve veći broj djevojaka dokaz je građevinska struka. Kako kaže prof. Emir Vilić, dipl.ing.arhitekture, ova struka omogućava spoj umjetnosti i inžinjerstva što je povod da se djevojke odlučuju za zvanje arhitektonski tehničar pa je tako prošle godine, u jednom razredu, od ukupno 23 učenika bila upisana 21 djevojka. „Arhitektura je zanimanje koje je „krivac“ za sve kreativne stvari koje su vanprirodno nastale u gradovima. Dijapazon arhitekture je strahovito veliki i učenici koji završe ovaj smjer imaju priliku da nauče razraditi projekte raznih objekata, a kasnije mogu raditi u državnim institucijama i projektnim biroima, voditi firme,… Zadovoljni smo brojem upisanih učenika, djeca su kreativno ispunjenja i imaju adekvatno preneseno znanje koje mogu iskoristiti za nastavak školovanja. Organizujemo i posjete gradilištima, muzejima,… kako bi djeca imala prilliku vidjeti kako se primjenjuje ono što su naučili na času“, kaže Vilić.
U svom dosadašnjem radu, Škola je, u okviru elektrotehničke struke, odškolovala veliki broj elektrotehničara energetike, elektronike i račinarske tehnike i automatike. „U Tehničkoj školi Zenica učenici koji traže znanje mogu dobiti dobar temelj i dobru osnovu za studiranje ali i brzo zaposlenje. U okviru elektrostruke obrazuju se tri stručna zvanja. Velika je zainteresovanost, pogotovo za smjer računarska tehnika i automatika na koji se upisuju odlični učenici te nerijetko bude i više učenika generacije osnovne škole. Zadnje dvije godine smo imali veliku potražnju učenika za taj smjer pa smo tražili naknadnu saglasnost da upišemo dodatno odjeljenje i obzirom na rezulatate učenika to nije greška. Učenici tog zvanja su osvajali zapažene rezultate na brojnim takmičenjima“, kaže Nermin Hadžić, prof. elektrotehničke grupe predmeta i pomoćnik direktorice.
Zadovoljni učenici i roditelji
Radom uposlenika Škole kao i planom i programom izvođenja nastave zadovoljni su predstavnici Vijeća roditelja i Vijeća učenika.
„Posljednje tri godine sam predsjednica Vijeća roditelja Tehničke škole Zenica. Radom Vijeća roditelja, zajedno sa koordinatorima, Nastavničkim vijećem i direktoricom Majom Hadžisalihović, smo veoma zadovoljni. Sastanci se redovno održavaju, a Škola je spremna da da u svakom momentu odgovori na upit roditelja. Zajedničkim snagama rješavamo sve probleme i poteškoće koji su stavljeni pred našu djecu ali i nas roditelje. Rad Škole je na visokom nivou i djeca iz ove škole odlaze sa velikim znanjem, a po postignutim rezultatima učenika može se vidjeti da profesori nesebično prenose znanje koje im je potrebno za nastavak obrazovanja“, ističe Dženeta Porča, predsjednica Vijeća roditelja.
„Zadovoljan sam Nastavnim planom i programom Tehničke škole, posebno kada se radi o smjeru elekrotehničar računarske tehnike i automatike. Proširio sam svoje znanje koje mi je potrebno za nastavak obrazovanja na Elektrotehničkom fakultetu koji želim upisati. Učenicima ove škole najveća su potpora profesori koji nam žele prenijeti znanje ali i pomoći u bilo kojem trenutku“, kaže Kerim Dugonjić, predstavnik Vijeća učenika.
Svoje zadovoljstvo izborom srednje škole nije krila ni učenica Nejra Agić, učenica II razreda. Kako kaže, obzirom da voli da crta, smjer građevinska struka bila je najbolji izbor za nju jer kroz redovan nastavni proces ima mogućnost da svoju kreativnost i ideje prenese na papir te da, zahvaljujući znanju profesora, usavrši svoje crtanje.
„Za smjer arhitektonski tehničar prvenstveno sam se odlučila jer volim da crtam zgrade. Imam priliku da iskažem svoju kreativnost i da svoje ideje prenesem na papir. U budućnosti se želim baviti arhitekturom. Već sada imam ideju za projekat koji želim izraditi u budućnosti, a to je, obzirom da treniram košarku u KŽK „Čelik BH Telecom“ Zenica, izgradnja sportskog objekta, odnosno dvorane ili sportsko-rekreativnog centra“, kaže Agić.
Svi nastavnici koji predaju u Tehničkoj školi Zenica, svoje iskustvo, znanje i vještine nesebično prenose na učenike.