U Bosanskom narodnom pozorištu Zenica premijerno je izvedena predstava „Žive“ prema tekstu Aïche Euzet, u režiji Júlija Cerdeire, a u sklopu projekta „The Sexual Theatre – Feminističko čitanje klasika“ i u koprodukciji BNP-a, Teatra Circo de Braga (Portugal), Grad teatra Budva (Crna Gora) i Univerziteta Paul Valéry, Montpellier (Francuska).
Motivi pripovijetke „Mara milosnica“
Direktor zeničkog pozorišta Miroljub Mijatović je izrazio zadovoljstvo povodom realiziranja značajnog projekta za BNP, a pod pokroviteljstvom Kreativne Evrope, čime će ova pozorišna kuća dodatno obezbijediti materijalna sredstava za produkciju.
Denis Krdžalić, izvršni producent Bosanskog narodnog pozorišta Zenica je kazao da je u samom nazivu „The Sexual Theatre – Feminističko čitanje klasika“ tumačenje projekta, u kojem je suština feminističko čitanje i reinterpretacija klasičnih dijela, kako je to slučaj i s tekstom „Žive“ Aïche Euzet nastalom prema motivima pripovijetke „Mara milosnica“ Ive Andrića. Drugi tekstovi se naslanjaju na druga nacionalna književna djela.
– Projekat se bavi temom nasilja nad ženama i nejednakosti polova. Pored premijere u BNP-u, bit će upriličena četiri festivala na kojima će publika imati priliku da gleda sve četiri predstave, te se tako festival u Portugalu očekuje u maju, u Francuskoj u junu, u julu u Crnoj Gori i u oktobru u Bosanskom narodnom pozorištu Zenica. Na kraju je planirano da se objavi knjiga sa svim dramskim tekstovima i metodologijom nastanka istih. Sve aktivnosti su planirane u tekućoj godini -kazao je Krdžalić.
Reditelj Júlio Cerdeira je kazao da mu je bila čast raditi u BNP-u, osobito s ovim timom. Kako je istakao, rad na tekstu „Žive“ značio je prepoznati da je u ovom projektu jedna od najvažnijih feminističkih aktivnosti slušanje životnih priča bosanskih žena i dobiti njihove perspektive o njihovim pravima i željama.
– Mara i Adila su fiktivni likovi zasnovani na principu stvarnih žrtava sistemskih oblika nasilja u različitim historijskim kontekstima – u kontekstu Osmanskog carstva ili u kontekstu agresorskog rata na Bosnu i Hercegovinu. Ove priče su posljedica izrazite društveno-političke i vjerske tenzije koje nam pokazuju stvarne i otvorene rane u ženskim tijelima i u muškom karakteru. Namjera je, također, pokazati, ispitati i rastaviti arhetipski model maskuliniteta kao počinioca nasilja nad ženama, predlažući ideju da postoje uloge koje zaista treba prestati igrati na sceni i u životu. ŽIVE je predstava koja otvara prozor svjetla i sestrinstva tako da žene koje jesu žrtve nasilja mogu nastaviti živjeti podržavajući i brinući se jedne o drugima. Dubina duhovnosti, elastičnost nelinearnog vremena i uticaj tišine dozvoljavaju nam da čujemo glas živih i onih koje više nisu dio opipljivog svijeta tako da, u upečatljivom horu, mogu odjeknuti sloboda i nada -kaže Cerdeira.
Glumački ansambl
Glumice i glumac iz ansambla predstave Adna Kaknjo, Tamara Miličević-Stilić i Mirza Bajramović su se zahvalili na lijepom procesu rada, usprkos činjenici da su u toku procesa imali jezičku barijeru, jer nikome od njih troje engleski nije primarni jezik, ali na koncu, to nije mnogo ni smetalo u radu. Kako su istakli, bilo je zadovoljstvo iskusiti drugačiji način rada i na scenu donijeti predstavu koja progovara o važnim temama ženske ravnopravnosti u društvu. Kostimografiju predstave potpisuje Ena Begičević-Čeliković, a muziku Igor Kasapović. Reprizna izvedba je zakazana za 7. mart na matičnoj sceni u zeničkom pozorištu.