Ministarstvo za privredu i ministar Samir Šibonjić odigrali su značajnu ulogu u stvaranju uslova za oživljavanje sajma ZEPS, a posebno privlačenja izlagača iz prijateljske Republike Turske. Sa ministrom Šibonjićem smo razgovarali o stanju privrede te značaju i očekivanjima od sajma ZEPS 2025.
NR: Generalni BH Sajam ZEPS vratio se prošle godine na velika vrata i dobio sve pohvale. Sajam je bio u znaku nastupa kompanija i privrednih asocijacija iz Turske. Kakva su očekivanja od ovogodišnjeg sajma? Jesu li prošlogodišnji susreti na ZEPS-u bili produktivni? Ima li konkretnih investicija?
ŠIBONJIĆ: Mi smo svi zajedno prošle godine napravili pravi podvig vrativši ZEPS, kako ste kazali „na velika vrata“, na regionalnu sajamsku scenu. Veliko je to postignuće, a u tome nam je zasigurno najviše pomogla Istanbulska trgovinska komora, druga najveća na svijetu, sa svojih 800.000 članica čije interese zastupa u svijetu.
Regionalna saradnja
Ove godine imamo izlagače iz Turske, Njemačke, Srbije, Hrvatske, Kine, Italije, Libije, Belgije, Mađarske, Poljske, Austrije, Slovenije i drugih zemalja i ovo će zasigurno biti do sada najbolje organizovan ZEPS. Vjerujem da će ovogodišnji ZEPS donijeti još bolje rezultate, samim tim što je fokus ove godine na regionalnoj saradnji. Zeničko – dobojski kanton s tim u vezi već se dokazao kao lider u privlačenju stranih investicija. Podsjećam da je u našem kantonu uspješno realizovana najveća poslijeratna strana investicija u BiH, Adriatic Metalsa u Varešu, a radi se o jednom od najsavremenijih rudnika na svijetu. Mislim da ne postoji u regiji Zapadnog Balkana sajam sa boljim brendom kao što je ZEPS.
NR: Koliko je učešće kompanija iz Turske na ovogodišnjem ZEPS-u? Koliko je saradnja sa Istanbulskom privrednom komorom doprinijela saradnji sa kompanijama iz Turske?


ŠIBONJIĆ: Zahvaljujem se i ovaj put Istanbulskoj trgovinskoj komori koja je i ove godine potvrdila svoje učešće na ovogodišnjem ZEPS-u. Bitno je istaći da kompanije iz prijateljske Republike Turske ove godine dolaze u Zenicu u najjačem sastavu ikada. Više od 50 kompanija će se predstaviti domaćem i regionalnom tržištu.
Turski brendovi
Među zastupljenim industrijama su: ambalaža, rasvjeta, informacione tehnologije, zaštita okoliša i gradska čistoća, reciklaža, prehrambena industrija, sigurnosni sistemi, hidraulika, sistemi grijanja, građevinarstvo, kancelarijski materijal, kozmetika, logistika, namještaj, moda, pneumatika, promotivni proizvodi, industrijska proizvodnja, odbrambena industrija, poljoprivredna industrija, tekstil, softver i proizvodnja kućnih potrepština.
Cilj nam je da se na najbolji način predstavi ono po čemu je naš kanton prepoznatljiv: snažna privreda, inovacije, proizvodnja. Posebno smo ponosni što se dva velika sajma održavaju upravo u ZDK – ZEPS u Zenici i Tešanjski sajam.
Među kompanijama koje će predstavljati Tursku na sajmu ZEPS 2025 nalaze se i Kademe A.Ş., kao i TÜMOSAN, dvije kompanije koje spadaju u red najznačajnijih turskih i svjetskih brendova.
Poslovne zone
NR: Ima li interesovanja za ulaganje u Zeničko-dobojski kanton i koliko sajmovi kao što je ZEPS mogu doprinijeti privlačenju novih investicija?
ŠIBONJIĆ: Interesovanje za ulaganja u naš kanton iz dana u dan rastu. Trenutno je najveće interesovanje za novu poslovnu zonu u Zavidovićima – Vozuća. Već sada nam se javljaju investitori. Također, veliki je interes i za naše rijetke rude, za metalnu industriju. Natron Hayat u Maglaju realizira također jednu veliku investiciju u modernizaciju i proširanje kapaciteta.
Mi nastavljamo dalje sa infrastrukturnim ulaganjima u poslovne zone, jer time direktno jačamo konkurentnost našeg kantona i stvaramo preduslove za nova ulaganja.
Programi poticaja
NR: Kakvo je interesovanje kompanija za programe poticaja koje realizujete? Za koje programe vlada najveći interes kompanija i poduzetnika?
ŠIBONJIĆ: Veliko je interesovanje za poticaje. Poseban fokus stavljamo i na programe podrške izvoznim kompanijama, te na projekte vezane za jačanje energetske efikasnosti i obnovljivih izvora energije. Sve ove mjere zajedno čine okosnicu našeg pristupa razvoju privrede i privlačenju investicija.
Poruka izlagačima
NR: Vaša poruka izlagačima na Generalnom BH sajmu ZEPS?
ŠIBONJIĆ: Iskoristite svoju priliku. Mi smo je ponovno kreirali za sve vas. Nije bilo jednostavno, ali to je naša dužnost, jer mi nemamo druge države osim Bosne i Hercegovine i za nju ćemo uvijek činiti sve da ona bude bolja i jača. A bez jake privrede, nema ni jake države.
Direktno pomažemo našim firmama u nabavci nove opreme, mašina, uvođenje novih tehnologija u sistem proizvodnje, certifikata i jačanje konkurentnosti domaće privrede kroz niz poticaja kojima imamo cilj da naši privrednici što lakše i bolje posluju, a prije svega budu u boljem poslovnom ambijentu u odnosu na okruženje. Mala i srednja preduzeća, kao i start-up biznisi, predstavljaju temelj naše privrede.
Partnerski odnos
Ministarstvo kroz različite programe finansijske podrške, subvencionisanje kamata, podršku zapošljavanju i inovacijama, nastoji stvoriti ambijent u kojem će ovi subjekti moći rasti i razvijati se. Kroz novu Strategiju razvoja malih i srednjih preduzeća za period 2025–2028, dodatno ćemo osnažiti ovaj segment privrede i pružiti im prilike da ostanu konkurentni na tržištu. Ministarstvo za privredu ZDK je prepoznato kao partner svim privrednicima i to ćemo svakako i ostati.

NR: Jedan od poticaja je i podrška nastupu kompanija na sajmovima. Koliko kompanija je ove godine dobilo podršku Ministarstva za privredu?
ŠIBONJIĆ: Ministarstvo za privredu ZDK dodijelilo sredstva za nastup 30 firmi na sajmovima u Tešnju i Zenici.
Sredstva su dodijeljena putem javnog poziva Ministarstva za podršku učešću privrednih subjekata na sajmovima, a ukupno je opredijeljeno 79.294 KM.
Ovo je nešto što radimo u kontinuitetu – podrška našim firmama u predstavljanju proizvoda i usluga na sajmovima. Cilj nam je da se na najbolji način predstavi ono po čemu je naš kanton prepoznatljiv: snažna privreda, inovacije, proizvodnja. Posebno smo ponosni što se dva velika sajma održavaju upravo u ZDK – ZEPS u Zenici i Tešanjski sajam.
Stabilan ambijent
NR: U kakvom je stanju privreda ZDK? Iz Vlade često napominju da je privreda ovog kantona kičma ekonomije FBiH? Šta nas to izdvaja u odnosu na druge kantone?
ŠIBONJIĆ: Bez obzira na sva iskušenja i izazove sa kojima se susreće naša privreda, kao i na niz odluka koje su negativno utjecale na poslovni ambijent i otežale poslovanje posebno našim mikro i malim preduzećima, poslovni ambijent u Zeničko-dobojskom kantonu je stabilan i povoljan, što potvrđuju i brojni investitori koji već posluju kod nas.
Međutim, svjesni smo da postoje prepreke na kojima moramo raditi, a to su administrativne procedure, nedostatak kvalifikovane radne snage i potreba za dodatnim ulaganjima u infrastrukturu. Vlada ZDK i Ministarstvo za privredu aktivno rade na otklanjanju tih prepreka u saradnji sa privrednicima, jer samo zajedničkim pristupom možemo doći do trajnih rješenja.
Moramo se potruditi da ubrzamo protok ljudi i roba. Mislim da u tom smislu radimo dobar posao.
Promocija privrede
Također, radimo jako puno na promociji naše privrede sa svim njenim potencijalima. Nedavno smo uradili osam novih video produkcija za sve grane naše privrede, a koje smo prilagodili potencijalnim invesitorima i kompanijama iz inostranstva koje žele sarađivati sa našim privrednicima.
Zeničko – dobojski kanton je jedan od industrijski najsnažnijih regiona u ovom dijelu Evrope. Imamo jako razvijenu metalnu industriju i lideri smo u regionu u proizvodnji čelika. Imamo razvijenu drvnu industriju i veliki broj kvalitetnih proizvođača namještaja, a lideri smo i u proizvodnji celuloze u regionu. Bilježimo veliki zamah u prehrambenoj industriji, a najveći proizvođači mesa, posebno piletine, nalaze se upravo u našem kantonu. Nekoliko najkvalitetnijih brendova mineralnih voda također se nalaze u ZE-DO kantonu. Naša tekstilna industrija proizvodi za najpoznatije svjetske brendove, a ujedno imamo nekoliko domaćih proizvođača koji se kvalitetom nameću na domaćem i inostranom tržištu. Također, lideri smo u proizvodnji kartonske ambalaže, a naša nalazišta rijetkih metala spadaju među najveće u Evropi. Samostalno proizvodimo energiju, a i poljoprivredna proizvodnja je u porastu. Sve nas ovo čini industrijski jednim od najaktivnijih područja ne samo u BiH, već i Jugoistočnoj Evropi.

Istanbulska trgovinska komora platinasti sponzor ZEPS-a
Istanbulska trgovinska komora, druga najveća na svijetu, i ove godine će organizovati nacionalni štand Turske na Generalnom BH sajmu privrede ZEPS 2025, i to kao platinasti sponzor. Okuplja 50 vodećih turskih kompanija iz različitih sektora kako bi ih povezala sa poslovnim partnerima i tržištem Balkana, a među zastupljenim industrijama, između ostalih, su: rasvjeta, informacione tehnologije, zaštita okoliša i gradska čistoća, reciklaža, prehrambena industrija, sigurnosni sistemi, tekstil, i proizvodnja kućnih potrepština. Među kompanijama koje će predstavljati Tursku na sajmu ZEPS 2025 nalaze se i Kademe A.Ş., koji posluje kao vodeći turski proizvođač vozila i opreme za čišćenje ulica i održavanje komunalne čistoće kao i TÜMOSAN, koji je fokusiran na proizvodnju dizel motora i traktora. Ove kompanije spadaju u red najznačajnijih turskih i svjetskih brendova.
Poduzetničke zone
NR: Kako stojimo sa privrednom infrastrukturom u gradovima i općinama? U kakvom su stanju poduzetničke zone?
ŠIBONJIĆ: Uvijek može bolje. Zato svake godine izdvajamo značajna sredstva za unaprjeđenje infrastrukutre u poslovnim zonama. Imamo ih ukupno za sada 22 u našem kantonu i to nas čini i to je ono po čemu smo poznati. Radimo na tome da ih imamo i više. Naši ljudi su poduzetni i vole raditi. Na nama je da im to omogućimo. Mislim da uspijevamo u tome, unatoč negativnim okolnostima i odlukama sa kojima se susrećemo, a koje nam se nameću sa viših nivoa vlasti.



