Za pozorišnu predstavu, osim glumaca koji na sceni tumače svoje uloge, potrebni su redatelji, scenaristi, dramaturzi, kostimografi, scenografi i mnogi drugi koji svoj posao obavljaju iza scene. Rad scenografa vezan je uz pojam prostora u kojem će se radnja dešavati, on ga mora osmisliti (izgraditi), promijeniti ga (po potrebi djela) i smjestiti u njega protagoniste djela. Ena Begičević-Čeliković, stalna saradnica Bosanskog narodnog pozorišta Zenica, na početku razgovora za „Našu riječ“ kaže da veza nje i pozorišta traje već niz godina.
Obaveze scenografa
– Kao dijete bila sam član dječije scene BNP-a gdje sam imala priliku kretati se po sceni i koristiti je kao glumica ali, budući da je moj otac scenograf, i vidjeti proces njenog nastajanja. Ponekada bih čak i pomogla u oslikavanju kulisa ili nekom jednostavnijem zadatku u pripremi scene. Mislim da mi je već tada oduševljenje glumaca kada prvi put vide namještenu scenografiju bio draži od učešća u predstavi kao glumice. Brzo sam i napustila glumu a kroz studij Produkt dizajna nastavila se baviti kreacijom i osmišljavanjem prostora i predmeta. Ponovna veza s pozorištem desila se kroz jedan fakultetski zadatak: kreiranje kostima za predstavu Biberče BNP-a Zenica. To je bio samo početak naše duge saradnje -kaže Begičević-Čeliković a potom pojašnjava šta su obaveze scenografa prilikom pripreme nove predstave.
– Posao scenografa počinje čitanjem teksta i razgovorom s redateljem. Ovaj razgovor je ključni jer se tada dogovara pravac u kome će se razvijati ideja o krajnjem izgledu scenografije. Ovo sve ovisi o broju glumaca, broju promjena scena, količini kretanja, sceni na kojoj se predstava planira izvoditi itd. Nakon ovog razgovora, scenograf pravi svoje skice a kada su odobrene od strane redatelja prelazi se u fazu realizacije. Za izradu elemenata scenografije koriste se najrazličitiji materijali, od onih uobičajenih drvo, metal, tkanina, plastika do materijala poput pur pjene, pijeska, različitih folija, itd. Uz ovo naravno, potrebno je poznavati različite slikarske i kiparske tehnike. Ukupan proces traje minimalno mjesec dana -rekla je Begičević-Čeliković i dodala da je uključena i u proces izrade rekvizita, predmeta koje koriste glumci a koje treba prilagoditi liku. Nekad su to i zahtjevniji poslovi poput izrade lutaka.
Ostatak teksta pročitajte u printanom izdanju