U povodu Ramazanskog bajrama razgovarali smo sa Esadom ef. Pepićem, glavnim imamom Medžlisa Islamske zajednice Olovo, o značaju Bajrama za vjernike, trenutnim političkim previranjima kao i šehidima, koji su svoje živote dali za odbranu naše domovine.
Vrijednost i potreba činjenja dobročinstva
NR: Bliži nam se Ramazanski bajram. Kakav je Vaš doživljaj ovogodišnjeg ramazana i kakva je bila atmosfera tokom ramazana u Olovu?
PEPIĆ: Ovogodišnji ramazan bio je u lijepom martovskom ozračju. Započeli smo ramazanski post 01. marta, na Dan nezavisnosti Bosne i Hercegovine. Dan nezavisnosti nas obavezuje na čuvanje postignutih dostignuća naše generacije u izgradnji Bosne i Hercegovine. Ramazan je, nažalost, kod naših džematlija, ipak proticao u bespotrebnoj nervozi koja se reflektirala sa političke scene. U ramazanu smo postili od jela i pića. Nastojali smo ukazati našim džematlijama da je korisno postiti i od interneta. Ramazan je tu da nas razveseli, druženjima na mukabelama, iftarima i teravijama. Ramazan je za individualno svođenje računa – sam sa sobom. Nažalost, današnja društva sve više uranjaju u virtualnom, a ne u realnom svijetu. Trudili smo se da ramazanska atmosfera u Olovu bude društveno korisna, solidarna, ibadetska i relaksirajuća za dušu i tijelo našeg vjerničkog olovskog čovjeka. Olovo je brojčano mala sredina. Imamo oko 10.000 stanovnika, 38 vjerskih objekata, 21 dovište tokom ljeta, a 14 jesenjih tradicionalnih mevluda. Teravih-namaze smo klanjali na 29 mjesta. Angažovali smo devet učenika medresa i dva hafiza iz Turske.
NR: Šta, nakon provedenog mjeseca u postu i ibadetu, dolazak Bajrama znači za vjernike?
PEPIĆ: Ramazan nas nauči o spoznaji vrijednosti i potrebi činjenja dobročinstva, međusobnog pomaganja, solidarnosti, davanja, odricanja, bratske ljubavi i spremnosti da pomažemo potrebnima i da se pruži pomoć i zaštita unesrećenima u materijalnom i moralnom smislu. Dakako, ovo ramazansko naučeno štivo bi nužno trebali nastaviti prakticirati tokom svog ovodunjalučkog življenja i djelovanja. Nažalost, nismo tako dobri izvan ramazana. Bajramu se radujemo. Bajram nas dodatno približi jedni drugima. Porodica se okupi, prijatelji, komšije, rodbina se posjete, vide, druže i ohrabre u dobru. Bajramovanje bi trebalo provoditi u duhu pejgamberovih riječi: da otklonimo dunjalučke nedaće, da olakšamo u teškoj situaciji, da sakrijemo sramotu muslimana, da pružimo pomoć čovjeku kako bi nam Bog pomogao. Bajramovanje podrazumijeva posjećivanje, darivanje i pomaganje ljudima u društvu bez obzira na vjersku i nacionalnu pripadnost. Bajramski dani su radost. Dani uspjeha. Dani duhovnog sazrijevanja. Ramazanski smo bolji u svim segmentima. Bolji vjernici, ljudi, ali nam ta dobrota nakon ramazana nestane.
NR: U kakvom ozračju džematlije sa područja Olova dočekuju Ramazanski bajram? Kada će se klanjati i gdje će biti upriličena centralna svečanost na nivou Medžlisa IZ Olovo?
NR: Vaša bajramska poruka?
PEPIĆ: Ramazansko vrijeme je blagoslovljeno i pomaže nam da duhovno rastemo i sazrijevamo. Vjerujem da je svako od nas iz ramazana naučio važne pouke i opskrbio se sa dovoljno energije za nastavak života u pokornosti Bogu dž.š. i nakon ramazana. Dokazali smo da u ramazanu možemo biti bolji ljudi. Ramazanski ibadeti, a posebno iftari, približili su nas jedni drugima, učvrstili naše porodične veze i ojačali naše džemate.Bajramski dani koji su pred nama dani su nagrada i radosti za vjernike, ali i poruka svim ljudima da je u međusobnom poštovanju, zajedništvu, samilosti, toleranciji i ljubavi ključ našeg uspjeha. Bajramske naše dove su usmjerene za mir i blagostanje na dunjaluku, a posebno za napaćeni narod Gaze i Palestine. Nek’ nam ruke budu raširene za zagrljaje, nek nam kapije budu otvorene za dočeke, nek’ nam trpeze budu dostupne za ugrožene. Bajram šerif mubarek olsun.
PEPIĆ: Bajram se dočekuje sa radošću. Kuće se posebno spremaju, avlije čiste, nova odjeća se kupuje, bajramu se nadamo, bajramu se radujemo, bajramom se više volimo, družimo i pomažemo. Olovski čovjek voli bajrame. Bliži smo jedni drugima. Prvog bajramskog jutra džamije se ispune klanjačima. Na 19 mjesta klanjamo bajram namaz. Prvog dana Bajrama priređujemo tradicionalni bajramski prijem u hotelu Aquaterme u Olovu. Ovaj prijem je posebno okupljanje i radovanje uz bosansku kahvu i baklavu. Ljudi vole da dođu da se vide i bajramuju u zajedništvu, čestitajući uživo uz stisak ruku jedni drugim. Bajramovanje sve sviše svodimo na društvene mreže, ko će brže, bolje i ljepšu poruku napraviti i poslati na što više telefonskih brojeva. Formiraju se bajramske grupe i na razne načine se skrene pozornost o bajramovanju. To je lijepa gesta čestitanja onima koji su daleko izvan naše domovine. Izravna bajramska čestitanja su najbolja.
Šehidi-najbolji sinovi naše domovine
NR: U posljednje vrijeme svjedočimo previranjima i govorima mržnje onih koji žele sukobe. Jesmo li, kao narod, uzeli pouku iz prošlosti?
PEPIĆ: Ovogodišnji martovski ramazan nas je u javnom diskursu često vraćao i podsjećao na martovski ramazan 1992. godine. Ipak, ovaj ramazan nije bio u neizvjesnosti i strahu, ali jest unosio nervozu i ljutnju na inferiorno nedjelovanje zvaničnog establišmenta. U Bosni i Hercegovini, kao i širom svijeta, govor mržnje postavlja ozbiljan problem. Granica između slobode govora i govora mržnje mora biti jasna i primjenjiva u diskursu. U digitalnom dobu koje sve više živimo, sve više se lako širi, putem društvenih mreža i online platformi, govor mržnje. Posebno opasan oblik govora mržnje je poziv na nasilje. Razvaljivati kuću iz hira ne prolazi bez sukoba. Kod nas u BiH govor mržnje je specifičan. Vidan je i posebno osjetljiv u pitanjima identiteta, prošlosti i političkih pogleda. Vjernici sva tri naroda bosanska, sva tri vjerska nadzora u Bosni i Hercegovini su obavezni na lijep govor. Pozvani smo da sakrijemo mahane, da ne iznosimo laži, da ne ogovaramo, a posebno vjernik ne smije i ne može mrziti. Različiti smo u svim segmentima ovodunjalučkim. Razlike nas ne smiju sukobljavati, one su tu da se prihvatimo onakvim kakvim nas je Bog odredio i da se u dobru dokazujemo, a ne u mržnji. Ne smijemo se navikavati na govor mržnje, već na govor ljubavi i tolerancije. Ova generacija koja ima preko 40 godina života pamti jednu veću državu koja je izrodila sedam malih država. Bošnjaci su voljeli bivšu državu Jugoslaviju. JNA koju smo služili i bili njeni vojnici, mislili smo da je to dio naše sigurnosti. Ali nije tako ispalo, vojska koju smo, kako rekoh, i mi Bošnjaci služili, njen vojni establišment nam je na koncu počinio genocid. Okolnosti su se promijenile. Postoji oprez, ali i spremnost za odbranu svojih nacionalnih i državnih ciljeva. Postratna generacija sve više je svjesna da država nema cijenu i nikada nije na prodaju i za rušenje. Država je garant opstojnosti i razvoja naroda. Današnja mlađa generacija koja nije zapamtila bivšu državu Jugoslaviju, Bosnu bezuslovno voli i za nju je spremnija za odbranu. Ne sumnjam u ovu mladost bosansku.
NR: Drugi dan Ramazanskog bajrama obilježava se kao Dan šehida. Koliko je važno prisjećati se onih koji su bili štit i ponos u odbrani naše domovine?
PEPIĆ: Drugi dan Ramazanskog bajrama je dan našeg ponosa. Ponosni smo na žrtvu poginulih boraca, naših šehida. Oni nas obavezuju na spremnost žrtve zarad opstanka države i naroda. Šehidska mezarja su naši podsjetnici na blisku prošlost, orijentir u očuvanju vrijednosti odbrane, utješnik u smiraju uma i duše. Drugog dana ramazanskog bajrama ukazujemo na značaj i doprinos šehida bosanskog ratišta. Šehidski nišani nas konstantno podsjećaju na herojstvo i odbranu od zla i zločina. Imamo obavezu trajnog sjećanja na one koji su svoje živote ugradili u temelje naše domovine. Šehidi nas podsjećaju na važnosti borbe za svoju domovinu i oni su najbolji sinovi naše domovine. Njihova hrabrost je putokaz budućim naraštajima, da se pamti, voli svoja domovina, a tuđe pravo poštuje. Šehidi su građevina ummeta i branioci topraka-bosanske zemlje.