JU Tehnička škola Zenica ove godine proslavlja 76 godina postojanja i rada, zasnovanih na misiji odgoja i tehničkog obrazovanja. Tokom decenija postojanja, prolazila je kroz različite sistematizacije, mijenjala je ime, obrazovala različita stručna zvanja i zanimanja te se prilagođavala potrebama tržišta rada.
Učenici se obrazuju u šest struka
Tehničku školu Zenica trenutno pohađa 599 učenika raspoređenih u 27 odjeljenja. Učenici su obrazuju u šest struka: Elektrotehnička stuka (elektrotehničar energetike, elektrotehničar elektronike, elektrotehničar računarske tehnike i automatike); Mašinska struka (mašinski tehničar za kompjutersko upravljanje mašinama, mašinski tehničar); Saobraćajna struka (tehničar drumskog saobraćaja); Građevinska struka (arhitektonski tehničari); Geodetska struka (geodetski tehničar-geometar) te Metalurška struka (metalurški tehničar). Posebna odlika ove škole je što, pored prilike za sticanje teorijskog znanja, učenici imaju mogućnost za sticanje praktičnih znanja u dobro opremljenim radionicama. „Drago nam je da smo, iz kriznog vremena, došli u situaciju da se tehnika vratila na velika vrata. Nastojimo da učenike edukujemo u savremenim tehnologijama. Opremljeni smo laboratorijama kao što su laboratorije za elektroniku, energetiku, obnovljive izvore energije te stem laboratorija. Ove školske godine smo pustili našu fotonaponsku elektranu, instalisane snage 4 kW, i to je urađeno u saradnji s našim učenicima i njihovim mentorima. Napajamo naše radionice obnovljivom zelenom energijom. U cilju poboljšavanja stalne nastave radimo na velikom projektu u saradnji sa Mašinskim fakultetom, osam privrednih subjekata i RCF njemačkom agencijom za razvoj, a čiji će rezultat biti jedna nova laboratorija 4.0 industrijske revolucije, opremljena najmodernijim učilima i pomagalima, a sve da bi naši učenici dobili vještine i nova savremena znanja koja će iskoristiti u modernim tvornicama i fabrikama“, kaže Nezim Grabovica, pomoćnik direktorice.

Velika zainteresovanost za sva zanimanja
Svake druge godine upisuje se smjer Metalurški tehničar, a učenici stiču znanja iz poznavanja, pripreme i obrade metala i legura, od rude pa do gotovog proizvoda. „Prema Planu i programu, učenici se upoznavaju sa svim što se tiče obrade metala, a u okviru redovne nastave imaju praktičnu nastavu. U školi imamo radionicu koja je lijepo opremljena, a pored toga posjećujemo Univerzitet u Zenici, odnosno Fakultet inžinjerstva i prirodnih nauka, na kojem imamo radionicu. Naši učenici stiču sveukupna znanja iz oblasti metalurgije te su, u konačnici, dobro pripremljeni za rad u metalskoj industriji, proizvodnji ali i za nastavak školovanja“, kaže prof. Senija Imamović, dipl.ing. metalurgije.



Smjer Metalurški tehničar upisao je i Aldin Šakir koji je, kako ističe, zadovoljan odgojno-obrazovnim procesom u ovoj školi. „Zadovoljan sam obrazovanjem koje stičem u ovoj školi jer nas pripremaju i za fakultete ali i rad u firmama. Kada je u pitanju metalurgija, učimo sve od osnova pa do praktičnog rada. Pored toga, organizuju se stručne posjete, a osoblje ove škole se trudi da nas na sve načine pripreme za tržište rada“, kaže Šakir.
Smjer Elektrotehničar računarske tehnike i automatike svake godine privuče veliki broj učenika sa šireg područja Zenice. „Profesori sa učenicima dodatno rade u okviru sekcija i vannastavnih aktivnosti, tako da svake godine, kao rezultat tog rada, imamo i nagrađivane projekte. Nakon završenog četverogodišnjeg obrazovnog procesa učenici stiču fundamentalna znanja iz oblasti računarstva, automatike i elektronike. Specifičnost ovog smjera je u njegovoj kombinaciji pobrojanih oblasti sa elektrotehnikom, što učenicima nudi mnogo mogućnosti za odabir budućeg zanimanja“, kaže prof. Muamera Halilović.
Učenica četvrtog razreda, Ajda Ćorić je smjer Elektrotehničar računarske tehnike i automatike, kako kaže, odabrala jer je zanima automatizacija, programiranje ali i mogućnost napretka u ovoj struci. „Primjetila sam da je tehnologija sve više zastupljena i da su programeri traženi na tržištu rada. Isto tako, kao djevojka u ovoj struci, sam željela pokazati da nije strašno biti manjina u nekoj grupi i da se ne treba obeshrabiti jer je ovo ‘muška’ profesija“, kaže Ćorić.
U svom dosadašnjem radu, Škola je odškolovala veliki broj elektotehničara energetike. „Elektrotehničar energetike je četverogodišnje zanimanje u okviru kojeg se stiču znanja o električnim mrežama, mašinama i uređajima te električnim instalacijama. To je zanimanje jake struje, a učenici nakon završetka mogu da rade u svim oblastima proizvodnje i distribucije električne energije. Ovo je veoma atraktivan i tražen smjer, a prilikom upisa u prvi razred se vrlo brzo popuni. Veliko zadovoljstvo mi je vidjeti bivše učenike zaposlene u oblasti energetike“, kaže prof. Ajla Makul, MA elektrotehnike.

Učenik Harun Grabić je smjer Elektrotehničar energetike izabrao kako bi spojio ono što voli sa zanimanjem koje je traženo na tržištu rada, kako bi svoj talenat upotpunosti iskoristio. „Volim matematiku i odluka je pala na smjer Elektrotehničar energetike jer je bavi pitanjima obnovljivih izvora energije, baterijskih postrojenja ali i jer vidim mogućnost da u budućnosti napredujem i dam svoj doprinos u ovoj oblasti“, kaže Grabić.
U Tehničkoj školi Zenica se obrazuju učenici i za zanimanje mašinski tehničar. Za ovaj smjer svake godine bude prijavljen veliki broj učenika, čak i više od dozvoljenog broja. „Mašinski smjer za kompjutersku preradu mašinama je aktuelan i mlade generacije se odlučuju za ovaj smjer jer cnc tehnologije predstavljaju sintezu i integraciju svih tehničkih nauka. Praktična nastava za ovaj smjer se prve dvije godine obavlja u radionicama škole dok sa učenicima treće i četvrte godine posjećujemo najrespektabilnije firme. U okviru redovne nastave učenici imaju mogućnost da rade na savremenim cnc mašinama i nastojimo da sve što su teoretski naučili primjene prilikom izrade proizvoda“, kaže prof. Damir Hodžić, magistar tehničkih nauka.
Admira Huseinspahić, učenica završne godine, smjer Mašinski tehničar je upisala jer je, kako kaže, zanimao proces proizvodnje, odnosno kako se od ideje dođe do proizvoda. „Praksa je zanimljiva i imamo dosta alata i materijala sa kojima radimo kao što su radovi na strugu, glodalici, drvetu i metalu. Koristimo i programe koji se danas koriste u firmama te se samim tim pripremamo i za buduća zaposlenja“, kaže Huseinspahić.
Prema riječima prof. Emira Vilića, dipl.ing.arhitekture, za građevinsku struku se, zahvaljujući spoju umjetnosti i inžinjerstva, odlučuje sve veći broj djevojaka. „Građevinska struka već dugo postoji u ovoj školi. Svake godine je sve veći odziv na ovaj smjer. U prvoj godini je građevinski smjer upisalo 19 djevojaka te samo četiri momka. Arhitektonski dizajn nije vezan samo za građevinu. Mogu se raditi uređenja enterijera i eksterijera što je posebno interesantno djevojkama“, kaže Vilić.
Zanimanje arhitektonski tehničar odabrao je i učenik Edin Arifović jer je ovo zanimanje, ističe, spoj umjetnosti i tehnike. „Umjetnost podrazumijeva maštu pojedinca koji stvara inovativne i moderne projekte dok tehnički dio nosi odgovornost, tačnost i tehniku. Kroz svoje projekte naučio sam kako materijali, svjetlost i prostor utiču na ljudske emocije i percepcije, a zavolio sam i historijski razvoj arhitekture koji nastavljam izučavati kako bi dalje mogao razumjeti savremene probleme i izazove“, kaže Arifović.
Izborom saobraćajne struke, učenici se, između ostalog, osposobljavaju za rad kao logistički provajderi, zastupnici u osiguranju, upravitelji organizacionih jedinica te imaju dobra predznanja za nastavak školovanja jer ova struka, kako kaže Ismet Zejnirović, prof. saobraćajne grupe predmeta, objedinjuje sve ostale naučne grane i discipline poput metalurgije, građevinarstva, elektrotehnike. „Tehnička škola već 25 godina obrazuje stručno zvanje tehničar drumskog saobraćaja. Najbolji pokazatelj našeg uspješnog rada je činjenica da se na upisnoj proceduri prijavi veliki broj učenika, više od dva odjeljenja. Učenici dolaze iz različitih sredina i sa različitim nivoom znanja što se nivelira kroz prilagodbu nastavnog plana i programa“, kaže Zejnirović.
TEHNIČKA ŠKOLA ZENICA
U malom gradu, u srcu Bosne,
Nikla je zgrada za đake ponosne.
Tehnička škola, ime su joj dali,
Da je dijele s drugima, rado su pristali.
Pod istim krovom, ustanove su tri,
U slozi i zajedništvu, godine smo brojali.
Treptajem oka prođe ih sedamdeset i šest,
A struke naše, znamo skoro napamet.
Škola je ova, prošla kroz sve.
Sada hrabro čekamo nove uspone i padove.
S osmijehom na licu usavršavam svoj dar,
I ponosno kažem JA SAM TEHNIČAR!
Jednoga dana i ja ću naučiti,
Vrlo vješto kuće graditi.
I sa veseljem i sa bolom,
Hvalit ću se ja svojom diplomom.
Sretan rođendan školo naša mila,
Još puno đaka sretno primila.
Hvala ti za moju i sreću i tugu,
Naučila si me poslije kiše gledati u dugu.
Čuvat ću te i njegovati,
Odmore još uvijek nestrpljivo čekati.
Vrijeme će uvijek u tebi brzo teći,
Još samo ovo glasno ćemo reći:
-PLEMENIT JE I VRIJEDAN CILJ MOJ,
-STRUKU ĆU NAUČITI U ŠKOLI OVOJ,
-ROĐENDANU OVOM RADUJ SE I TI,
-UZ PROFESORE NAŠE BOLJI ĆEMO POSTATI.
ZA KRAJ PONOSNO, REĆI ĆEMO SVI:
MI SMO TEHNIČARI!
UČENICA: Smriko Nejla II-5
Učenica Ajna Mustafi, koja se obrazuje za tehničara drumskog saobraćaja, će, kako kaže, ponijeti samo pozitivne utiske i lijepa sjećanja. „Tehnička škola nas priprema za dalje obrazovanje, tržište rada ali i za život općenito. Uposlenici ove škole postupaju stručno prema učenicima i profesori, bez obzira na struku, nastoje svakom učeniku pružiti podršku i uvijek su spremi pomoći“, kaže Mustafi.
Tehnička škola Zenica je, prema riječima prof. Enesa Grabusa, magistra geodezije, jedina škola na području Zeničko-dobojskog kantona koja obrazuje učenike za zanimanje geodetski tehničar-geometar. „Trudimo se da idemo u korak s vremenom i da obrazujemo mladi kadar koji je odmah sposoban za rad. Ovaj smjer se upisuje svake druge godine, po jedno odjeljenje, i velika je zaintresovanost na polju rada za ovu struku“, kaže Grabus.
Zadovoljni učenici i roditelji
Radom uposlenika škole kao i planom i programom izvođenja nastave zadovoljni su predstavnici Vijeća roditelja i Vijeća učenika.
„Zadovoljan sam odgojno-obrazovnim procesom u ovoj školi ali moram naglasiti da se na njegovom poboljšanju radi svakodnevno, i mi kao Vijeće učenika kao i škola sa svojim uposlenicima. Naša škola ima veliki broj sekcija kao što su robotika, elektrotehnička i arhitektonska sekcija, a pored toga učestvujemo i na brojnim takmičenjima“, kaže Nidal Abdurahman Šahman, predsjednik Vijeća učenika.
„Predsjednik Vijeća roditelja sam već četiri godine i imam samo riječi hvale za saradnju uposlenika ove škole sa roditeljima. Sve što se radi i novo uvodi, radi se uz dogovor sa roditeljima, a sve u cilju bolje sigurnosti naše djece. Jedan od pokazatelja toga je poštovanje preporuke resornog ministarstva i postavljanje električne brave, a ulazak u školu se mora najaviti putem maila ili telefonskog broja“, kaže Dženeta Porča, predsjednica Vijeća roditelja.