Već drugu godinu zaredom muslimani širom svijeta dočekuju ramazan, mjesec posta i ibadeta, u uslovima pandemije izazvane koronavirusom. O tome kako će biti organizovane vjerske aktivnosti tokom ramazana, kako i na koji način vjernici treba najbolje da iskoriste ramazanske dane, o društvenim mrežama i opasnostima koje treba izbjegavati prilikom korištenja istih, odnosu vjernika prema zajednici i drugim temama razgovarali smo s muftijom zeničkim, hfz.dr. Mevludinom ef. Dizdarevićem.
Nada je drugo ime za vjeru
NR: Poučeni prošlogodišnjim iskustvom, hoće li ove godine biti lakše organizovati aktivnosti u džamijama i mesdžidima u Muftijstvu zeničkom? Možete li reći na koji način će se to realizovati?
DIZDAREVIĆ: Svako vrijeme suočava nas sa novim kontekstom i izazovima, koji opet od nas traže prilagođavanje zadatom okviru. Tako je i vrijeme pandemije iz temelja promijenilo sve forme i oblike našeg uobičajenog životnog ciklusa. Kao neminovnu posljedicu pandemije transformaciju su doživjeli tradicionalni, uobičajeni vidovi pobožnosti. Tako je bilo prošlog ramazana, a biće i ovog. S tom razlikom što ovaj put imamo iskustvo koje nam omogućava da sa više pouzdanja dočekujemo ovaj drugi, nadamo se i posljednji, ramazan u pandemiji. Funkcioniranje Islamske zajednice se odvija u skladu sa dva organizaciona principa. Prvi princip je usaglašenost sa mjerama nadležnih državnih struktura, a drugi je kontinuitet vjerskog života. Upravo u skladu sa tim zadatim okvirom organizirat ćemo i vjerski život na našem području. Teško vrijeme u kojem jesmo dovelo nas je kao čovječanstvo pred bezdan pesimizma i beznađa. Nada je drugo ime za vjeru pa će i ramazanska pobožnost, čvrsto vjerujemo, pomoći ljudima da prežive i ovaj izazov sa kojim smo suočeni.
NR: Način na koji su vjernici navikli da provode ramazanske dane (mukabele, zajednički iftari, teravije, druženja do sehura…) u mnogome se razlikuje od uslova koje diktiraju higijensko-epidemiološke mjere. Šta Islamska zajednica preporučuje vjernicima?
DIZDAREVIĆ: Ramazan je mjesec najintenzivnije komunikacije između Neba i zemlje, ali i komunikacije među vjernicima. Nikada u godini Bošnjaci nisu bliži jedni drugima u socijalnom i emotivnom pogledu, kao što su u ramazanu. Najviše se družimo, najviše vremena provodimo zajedno, najviše dobra jedni drugima učinimo kroz zekjat, sadekatul-fitr i druge vidove pomoći. U nekim elementima ovaj ramazan će biti drugačiji, mada mnoge forme vjerskog života mogu se, manje više, realizirati i uz poštivanje najstrožih pravila medicinske struke. Stoga će sve one uobičajene prakse biti zadržane, ali uz strogo pridržavanje epidemioloških mjera. Iftari će biti, mukabele će se učiti, namazi u džamiji klanjati ali, dakako, obim neće biti onakav kakav smo navikli i kakav bismo željeli. Izbjegavat ćemo velike iftare i fokusirati se na porodična okupljanja i iftare za manje grupe vjernika. Mukabele će se učiti online, ali i uživo za onaj broj za koji je to moguće. Teravije će se klanjati, ali u skraćenoj formi i sa manje džematlija. Preporučivat ćemo starijim džematlijama i djeci da ostanu kod svojih kuća itd. Džematski odbori će dosta strožije primjenjivati mjere u džamijama, jer znaju šta se može desiti ukoliko budemo nepažljivi.
Ostatak teksta pročitajte u printanom izdanju