Svjetski dan nastavnika se obilježava 5. oktobra svake godine, počevši od 1994. godine i predstavlja veoma značajan datum u kalendaru cijele obrazovne zajednice. Taj dan je prilika da se pokaže da je rad nastavnika jedan od najvažnijih za ukupan razvoj društva, te da se kao takav i cijeni. O tome koja je uloga prosvjetnih radnika u cjelokupnom društvu, u kojoj mjeri su prosvjetni radnici spremni da odgovore svim izazovima u vrijeme pandemije koronavirusa, ali i ekonomsko-materijalnom položaju zaposlenih u obrazovanju, razgovarali smo sa Đevadom Hadžićem, predsjednikom Sindikata srednjeg i visokog obrazovanja, odgoja, nauke i kulture ZDK.
NR: Šta, u današnje vrijeme, znači biti prosvjetni radnik, odnosno koja je uloga prosvjetnih radnika u cjelokupnom društvu?
HADŽIĆ: Nemjerljiv je značaj svih prosvjetnih radnika u svim oblastima obrazovanja, od predškolskog do visokog obrazovanja. Imamo veoma važnu ulogu i zato uvijek naglašavamo, a u povodu 5. oktobra – Svijetskog dana prosvjetnih radnika, da se mora voditi sistemska briga o nastavnicima, učiteljima, profesorima, odnosno obrazovnom sistemu, za boljitak svih u društvu.
NR: Poštovanje prosvjetnih radnika i njihov autoritet kod djece nekada su se podrazumijevali. Kakvo je stanje danas?
HADŽIĆ: Mnogo se oko toga, u neformalnim razgovorima, vode debate. Smatram da prosvjetni radnici imaju veliki autoritet kod učenika i da učenici jako uvažavaju svoje nastavnike, profesore i učitelje.
NR: Jeste li zadovoljni ulaganjem u infrastrukturu i poboljšanjem uslova za rad u školama?
HADŽIĆ: Svaki napor koji ulaže Vlada Zeničko-dobojskog kantona vide učenici, roditelji i profesori. Nikada, u Sindikatu, nismo u potpunosti zadovoljni, iz razloga što smatramo da treba više i bolje, te to i očekujemo. Vlada sredstva izdvaja u kontinuitetu, ali nisu dostatna i treba ta ulaganja dići na viši nivo.
NR: Fokus se treba staviti ne samo na redovno obrazovanje, nego i na obrazovanje odraslih. Koliko je ono važno za cjelokupan obrazovni sistem?
HADŽIĆ: U Zeničko-dobojskom kantonu ima, po statističkim podacima, veliki broj nepismenih, odnosno osoba koje nemaju završenu čak ni osnovnu školu. Vlada ZDK, odnosno Skuptšina je, na temelju socijalnog dijaloga, donijela Zakon o obrazovanju odraslih, i on je u primijeni. U tome je važnost cjeloživotnog učenja, opismenjavanje onih koji nisu imali mogućnost završetka redovnog školovanja, te prekvalifikacija u srednjim školama za potrebe tržišta rada.
U vrijeme pandemije, prosvjetni radnici odgovorili izazovu
NR: U kojoj mjeri su prosvjetni radnici spremni da odgovore svim izazovima, u vrijeme pandemije koronavirusa?
HADŽIĆ: Moto ovogodišnjeg obilježavanja Svjetskog dana prosvjetnih radnika jeste “Nastavnici: Predvodnici u krizi, kreatori budućnosti”. Iz te poruke Svjetske organizacije naših sindikata se jasno da naslutiti da mi zbilja jesmo i moramo biti predvodnici i oni koji upućuju, traže i kreiraju bolju budućnost za našu sveukupnu društvenu zajednicu, jer bolja budućnost i bolji obrazovni sistem su garancija napretka svakog društva. Smatramo da smo u ovoj krizi odgovorili izazovu i imamo priznanja, odnosno zahvalnost od kompletnog društva za zalaganje svih prosvjetnih radnika u proteklom periodu. I dalje odgovaramo svim izazovima ove pošasti koja je prisutna svuda oko nas. U takvim uslovima, tražimo najbolja moguća rješenja za odgoj i obrazovanje učenika i studenata. Mi smo predstavnici svih radnika u obrazovnom sistemu Zeničko-dobojskog kantona, od predškolskog do visokog obrazovanja i svi su, po svim pokazateljima, odgovorili ovom izazovu. Dali smo svoj doprinos, da obrazovni sistem i obrazovanje nije stalo. Odgojni i obrazovni proces teče u punom kapacitetu i svi prosvjetni radnici ulažu velike napore. Očekujemo da društvo, i svi politički i relevantni faktori koji odlučuju o ulaganju u škole, obrazovanje i bolji ekonomski položaj nastavnika to prepoznaju, poštuju i vrednuju.
NR: Ove godine, nastava u osnovnim i srednjim školama se odvija pod posebnim mjerama u cilju sprečavanja širenja koronavirusa. Da li su prosvjetni radnici spremni na ovakav način rada?
HADŽIĆ: Prosvjetni radnik je uvijek spreman. Za nas nema iznenađenja. Mi ćemo odgovoriti svakom vremenu i trenutku, da damo maksimum znanja, vještina i sposobnosti učenicima i studentima, vrijedno radeći na njihovoj edukaciji i pripremajući ih za životne obaveze i život uopšte.
NR: Da li je Sindikat, prije početka školske godine, usaglasio sve preporuke za odvijanje nastave sa resornim ministartsvom?
HADŽIĆ: U samom početku pojave pandemije, formirali smo mobilni tim u Sindikatu, koji je pratio stanje, te davao preporuke i upućivao zahtjeve, kako resornom ministarstvu, tako i kriznim štabovima. Da se podsjetimo i vremena kada su bile poplave, i tada je naš Sindikat reagovao i na svoj način pomagao našim članovima i drugim društvenim slojevima u vrijeme te krize, a isto smo i u ovom momentu bili, da tako kažem, budni. Krizni tim Sindikata je u potpunosti odgovorio na ovaj izazov. Resornom ministarstvu smo, u potpunosti, u kvalitetnom socijalnom dijalogu, dali svoja iskustva da se kreiraju uputstva i metode rada na najbolji način, koji će dati rezultat. Također, želim naglasiti da smo dali i upute i zahtjeve oko toga šta se mora u školama obezbijediti da bi prioritet bilo zdravlje prosvjetnih radnika, učenika i svih onih koji sudjeluju u obrazovnom procesu. Jasnog smo stava – obrazovni proces ne smije stati i mora se odvijati u svim uslovima.
Ostatak u teksta pročitajte u printanom izdanju Naše riječi